marți, 7 aprilie 2015

Viata prin comparatie - un drum presarat cu fericire sau nefericire?

Doua  probleme mari se  contureaza  cand  vine  vorba  despre  viata prin  comparatie: problema  persoanelor din viata  noastra care  ne imping sa  traim  comparandu-ne cu altii si problema celor  care traiesc  mereu comparandu-se cu altii.




Referitor la  prima  idee, de  mici am  fost  invatati ca  este  bine sa  ne  comparam cu altii, ca sa  putem sa  ne autodepasim, sa  fim  mai  buni si  mai  aproape de perfectiune. "Colegul  X ia  numai  10, si tu trebuie sa iei doar 10. Colega Y este  atat de  slaba, si tu trebuie sa fii la fel de  slaba". Doar  doua  dintre cele  mai  populare  exemple. Cred ca tot timpul ceilalti ne-au fortat intr-un  mod  inconstient sa invatam sa  ne  comparam ca cei din  jurul  nostru. Intentia  celor care  te-au  invatat sa te  compari cu altii a  fost  buna: si-au dorit ca tu sa  fii perfect. Dar motivatia lor a fost gresita: si-au dorit sa  fii perfect in  modul in care  vor ei sa fii perfect. 
Ei  bine, am o veste  proasta, dragi  parinti  si profesori: PERFECTIUNEA  NU  EXISTA!
Toti avem si defecte si calitati, tot ceea  ce  trebuie sa  facem este sa  stim cum sa le  echilibram, pentru a  da tot ce este mai bun din  noi. Si mai  am  o  veste  proasta: TOTI  SUNTEM  UNICI, din fericire!  Nu mai  incercati sa  va  clonati  copilul sau elevul,  pentru a  deveni copia  voastra sau a altuia. Lasati-l sa se  descopere  singur, lasati-l sa greseasca  singur, lasati-l sa  castige  singur. Nu  incercati sa  il transformati intr-o copie, pentru ca  va deveni un  om defect, debusolat, nesigur pe el si nefericit. Va  fi  un om care  alearga  legat la  ochi pe  cararea lunga  a propriei lui vietii. Tie  ti-ar  place, drag  parinte sau  profesor, sa te  leg la  ochi si sa  te  pun sa  mergi pe  un  drum, spunandu-ti ca o sa  iti  ghidez  eu  pasii? Nu o  sa  simti  frica, pentru ca  nu stii ce  se  va  intampla? Disperare, pentru ca  nu ai  niciun  control asupra  evenimentelor? Nefericire pentru ca  nu poti sa vezi  nimic din ce iti apare in cale pe acel drum? Eu  cred ca  ai  simti toate  acestea. Asa  ca  nu  ii mai  face  copilului sau  elevului tau ceea ce nici tie nu  iti  place sa iti  faca  altcineva. Lasa-l sa  isi  traiasca  viata  asa cum  doreste el,  este  viata lui, de  om unic, diferit de tine. Doar el stie ce  este  mai  bine  pentru el, pentru ca  doar el stie ce  ar  putea sa  il faca  fericit si ce nu. Doar el stie ce  ar  putea sa  faca   mai bine  sau  nu. Asa ca, te  mai  rog  o  data, lasa-ti  copilul sau  elevul sa  TRAIASCA! Nu-i  omora  spiritul inante sa ajunga sa isi traiasca  viata! Viata  LUI, nu  viata ta! Nu  uita  asta! Fii doar  alaturi de  el si  sustine-l neconditionat, indiferent  ce  ar face. Pentru ca  va  face  ceea  ce este  bine  pentru el, chiar daca  asta  nu este  bine  pentru  tine, sau nu iti  face tie  placere.

Acum, problema  cea  mai  mare  este daca faci parte  din cea de-a  doua  categorie, adica  din  categoria celor care  se  compara  in  permanenta  cu altii. Asa ai  fost  crescut, am  inteles, si eu am  crescut  poate la fel. Dar ar  trebui sa  iti  pui intrebarea: de ce trebuie sa  mai  fac  asta, daca am o  minte si  un  creier si  pot sa iau  singur  propriile  decizii? Imi aduce fericire  momentul  in care  ma  compar cu altcineva? Imi face ziua  mai  buna? Ma  motiveaza  mai  mult? Nu cred! Singurul efect este faptul ca te vei simti mai deprimat, mai nefericit, mai putin motivat decat inainte. Comparandu-te  cu altii, nu  o sa  ajungi  niciodata sa inaintezi in  viata. Doar  o sa  bati pasul pe  loc sau  o sa  faci pasi  inapoi. Iti  doresti  asta? Ma  indoiesc. Poate  ar  trebui sa  incepi sa  schimbi ceva  la  tine, la  modul de a gandi. Eliminand comparatia din mintea ta,  drumul  vietii tale va fi presarat cu multe  clipe  fericite. Sa  luam  cateva  exemple de  situatii negative, situatii care te  vor  transforma  mereu  intr-o persoana nefericita, din  pacate:

1.  " Ea  e asa de  slaba, as  vrea si eu sa fiu asa, dar  este atat de  greu...!", iti  spui  in  gand si ...incepi sa faci exercitii cateva  zile.  Una, doua,  trei...si te  opresti. Nu se vad  rezultatele! Esti  distrusa! Si te  enervezi  pentru ca  ea  e  slaba  si tu  nu, pentru ca  ea  slabeste  usor si tu  nu. Chiar iti  comanzi  online 10  creme  si  5  ceaiuri pentru  slabit, pentru care  dai  o  caruta  de  bani. Te  dai cu  cremele, de  3  ori  pe  zi, vreo 2  zile  la  rand.  Bei ceaiurile  de 3  ori pe  zi, vreo 2  zile la rand. Apoi te  urci pe  cantar si  te  sperii: nu  s-a  intamplat  nimic  fantastic.
Criza de  isterie cand realizezi ca  nu ai slabit

 Stai  linistita, nici nu se  va  intampla, atata  timp cat te  compari cu  cealalta. Pentru ca de fapt  tu  vrei sa  fii  mai  slaba  ca sa fii ca cealalta, ca sa se uite  lumea  la voi doua ca la  doua  persoane  egale din acest  punct de vedere. Din  pacate, te  anunt  ca NU VA  FUNCTIONA! Stii de  ce? Pentru ca,  de  fapt, tu  vrei sa  fii ca  cealalta  persoana si nu iti doresti sa slabesti cu  adevarat. Nu  faci acest  lucru pentru tine. Si de  asta nu va  merge. Motivatia ta  este  gresita si de aici rezulta  esecul. Insa, daca  te  vei hotara ca  vrei sa  slabesti pentru tine, pentru ca  nu iti place  tie cum arati acum, pentru ca vrei sa fii mai sanatoasa si sa ai  un stil de  viata  sanatos, atunci ai  o sansa reala sa  reusesti. Si drumul tau parcurs ca sa  iti  atingi  scopul va  fi  lin si vesel, si nu  chinuitor si  plin de  lacrimi, ca atunci  cand  vrei sa slabesti ca sa fii ca altcineva.
 Si eu  mi-am  dorit sa slabesc, dar  nu  pentru ca am  o prietena  care este ca  un  bat, ci  pentru ca  nu  mi-a  placut ce  mi-a  spus oglinda  intr-o dimineata. Si atunci m-am apucat de sport, o ora de  aerobic, cam de 3 ori pe  saptamana. Nu m-am dus  la sala. Am  facut  acasa, singura. Dupa  prima zi am avut o febra  musculara asa de groaznica, incat m-am miscat ca un robotel prin casa urmatoarele 4  zile. Dar nu am  renuntat. Mi-am  dorit cu adevarat sa  scap de  kilogramele  in  plus. Apoi m-am  gandit sa  incep sa  mananc mai sanatos. Si incet, cu fiecare saptamana  trecuta, am continuat. Si intr-o zi, am  constatat ceva extraordinar! Aveam deschis  televizorul pe un  program de  muzica si a inceput  o  melodie care  imi  placea. Ce  credeti ca  am  facut: am dansat singura, in  mijlocul  camerei, cu  o  pofta de  viata si  o  bucurie  pe  care  nu am  mai  simtit-o de  multi ani. Si atunci mi-am dat seama ca tot ceea  ce  am facut  m-a  ajutat enorm: fizic si  psihic. Schimbarea  a  fost foarte mare: am  inceput sa nu mai  fiu atat de stresata, am  inceput sa  ma  bucur  mai  mult de  lucrurile marunte din viata  mea, am  inceput  sa ma  misc  mai  bine, nu am  mai  fost obosita tot  timpul, nu m-am mai simtit rau din  cauza alimentatiei  necorespunzatoare. Si da, am inceput si sa  slabesc, putin, dar vizibil. Si totul  pentru ca M-AM  COMPARAT CU  MINE, nu cu altii. Am  vrut  sa  fiu o  versiune mai  buna  a mea, nu  pentru altii, ci  PENTRU  MINE. Fa ceea ce faci pentru tine, nu ca sa fii ca altii. Astfel vei reusi sa  fii mai  fericita, iti  garantez. Nu e  usor, dar daca  ai  ambitie si  perseverezi, se  poate!

2. "El are  o masina  scumpa, eu am o masina ieftina si  veche. El are un  telefon  scump, eu am un telefon mai vechi si mai ieftin." Si cand  mergi cu masina ta  veche sa  te  intalnesti cu  prietenii, parchezi dupa  colt, ca sa  nu o vada  nimeni. Cand trece pe  langa  tine alt  prieten cu  o masina  cool, simti ca  ai vrea sa  ai o masina  invizibila, pentru ca tu ai o masina antica si de demult. 
 

 Si  iti tii  telefonul ascuns in  buzunar, ca  sa nu il vada  nimeni, iar cand raspunzi la un  apel il acoperi cu  toata  mana, daca poti, ca sa nu vada  restul lumii ce telefon ai. Sau daca scrii mesaje te intorci cu spatele sau te departezi cativa  pasi de  restul grupului.
 
 Dar stai  linistit, toata lumea stie ce  telefon ai, asa ca  nu  te  mai  chinui sa  il ascunzi. Majoritatea  ganditi asa. Daca  spuneti ca nu  ganditi asa, va  mintiti singuri. Suta la suta! Si eu am  gandit asa referitor la unele lucruri pana acum cativa ani. Aici  vorbim despre  comparatia care starneste  invidie si complexe de  inferioritate. Serios? Te roade  faptul ca  vecinul are  un A6 si  tu ai  un Lupo?
Sa  iti  explic  cum vad  eu  treaba  asta, ca  sa  intelegi ca  de  fapt nu e niciunul mai presus  sau mai  prejos: tu ai  masina, el are  masina, masina ta are 4 roti, masina lui are 4 roti, masina ta  functioneaza, masina  lui  functioneaza, masina  ta te  duce  din  punctul  A in  punctul B, masina  lui il duce  din  punctul A in  punctul B. Deci, care este  diferenta? Ca el a dat  10000 euro pe  ea si  tu  ai dat  numai  1500? Si ce  daca? Iti  faci  treaba  cu ea, asa  ca este  acelasi  lucru. Aaa, am  uitat, nu  poti impresiona fetele pe  strada. Iti  dau un sfat: gaseste-ti o fata care sa  stea cu tine  nu pentru masina ta, ci  pentru tine, caci atunci cand  ti se  va  strica  masina, fata aceea  va  pleca, indiferent ca  ai dat pe ea 10000 de  euro sau  doar 1500 de  euro. Aaa, vrei sa  te dai  smecher  fata de  prietenii tai despre  care tu  crezi ca  au  bani si  sunt  bogati? Mai uita-te o data la  ei si vezi ce  masina  conduc. Daca  e una  scumpa, intreaba-te  daca si-o permit si daca  isi  permit sa o intretina zilnic. Pentru ca  o masina  genereaza costuri si valoarea ii scade pe  zi ce trece. Daca e  o masina  ieftina, sau o marca precum  Dacia (pe  care tu  nu ai cumpara-o, pentru ca  Dacia e pentru looseri), intreaba-te de ce a  decis  un  om  bogat sa aiba  o masina care nu e  smechera, o masina  care  poate  nu e  asa de scumpa, o masina care nu genereaza  costuri mari. Si apoi gandeste-te daca te  poti compara cu ei. Nu poti, asa-i? Stii de ce? Pentru ca tu esti UNIC, pentru ca  viata ta  este  unica si  povestea  ta  este  unica. De ce vrei sa  fii copia  altcuiva?  Fii tu  insuti si iti  spun eu ca  te vei simti mai  bine si vei fi mai apreciat de catre cei din  jurul tau. Si referitor la  masina, daca  tot  vorbim de masini, gandeste-te sa iti iei ceva care sa te ajute si sa  iti  usureze  viata si nu ceva  care sa  devina  o  povara si sa  te  faca  sa regreti ulterior decizia  luata. Pentru ca  entuziasmul achizitionarii unei masini cu un credit la  banca nu va  tine  mult. Entuziasmul va  trece, dar  creditul va  ramane. Pe  langa  toate  cheltuielile generate de  catre  intretinerea unei masini. Si va  veni vara si  prietenii tai vor  pleca  in  concediu.
Si tu te  vei gandi ca  ei  pot  merge  in  concediu, dar tu  nu  poti, pentru ca  ai de platit  ratele  la banca. Ratele  pentru masina de care nu mai esti entuziasmat, pentru ca  nu mai are cine sa te  invidieze cand te  plimbi cu ea  prin  oras. Doar prietenii tai au  plecat  in  concediu, nu? Nu mai suna la fel de  bine, asa este? Si iti doresti si tu sa fi plecat  in  concediu cu prietenii tai... Dar  nu  poti...trebuie sa  platesti rata  la  masina. Ce  trist suna...De fapt  este  un cerc  vicios. Te  rog sa nu ajungi in  situatia  asta!
Efectele cercului vicios in care te invarti


Deschide  ochii si  uita-te  in  oglinda: uita-te la  tine, cel real si  realizeaza, te  rog, cat de  special esti! Fata  care  iti place  te  va  iubi si  fara masina scumpa, sau chiar fara masina  deloc. Crezi ca  te  va  iubi mai  mult daca  iti iei prima  ta  masina sau daca iti iei una mai scumpa? Imi pare  rau  pentru  tine  daca  tu crezi ca  raspunsul este  da. Trezese-te si  ACCEPTA-TE asa  cum esti. Un lucru scump, nu te  va  schimba in ceva  mai  bun, vei fi acelasi si inainte de  a-l cumpara, si dupa. Oglinda nu te  minte, foloseste-o. De cand  nu te-ai mai uitat in  oglinda cu adevarat?
NU  iti  trai  viata  prin  comparatie. Nu  incerca  sa  fii ca  altii. Nu incerca sa  ii ajungi sau sa  ii intreci pe  altii. Incearca  sa fii cea  mai  buna  versiune a  ta si  incearca sa  te  autodepasesti mereu. Fii in  competitie cu tine  insuti. E mai  distractiv si mai  constructiv  pentru tine. Vei fi  mai fericit. Drumul  vietii tale va fi presarat cu  fericire. Scapa de  capcana  comparatiei cat mai repede! Viata ta se va  schimba extraordinar de  mult in acel moment.


Ai trecut  printr-o astfel de experienta?  Ai vrea sa  te  schimbi? Incerci sa  te  schimbi? Ai reusit sa  te  schimbi? In  momentul in care recunosti ca  exista o problema, drumul spre  rezolvare devine  mai  usor. Putem  povesti despre  asta, daca  vrei.

2 comentarii:

  1. Cata dreptate ai...din pacate multi dintre noi gandim asa. Si ce este cel mai rau, este faptul ca de multe ori constientizam ca gresim, dar nu reusim sa facem nimic ca sa ne schimbam atitudinea si gandirea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este pacat sa traim asa, iar daca constientizam ca gresim, cred ca putem face un efort ca sa ne schimbam. Eu am facut acest efort, chiar daca la inceput a fost foarte greu. Dar cand reusesti sa te schimbi, satisfactia este foarte mare (ma refer la prima poveste, cea cu slabitul).

      Ștergere