marți, 26 mai 2015

Cum sa vizitezi un sat medieval: Fénétrange

Am tot trecut prin Fénétrange in ultima vreme, dar niciodata nu am avut timp sa ne oprim. Insa imaginea semnului de pe marginea drumului, pe care era mentionat faptul ca Fénétrange este un sat medieval, m-a urmarit de prima data cand am  trecut pe acolo. Stii cum erau atrasi piratii pe mare de cantecul suav al sirenelor? Ei bine, asa am simtit si eu ca ma cheama acest satuc vechi. Si bineinteles, aflata sub vraja sa, am decis sa  dedic o intreaga zi vizitarii acestui loc frumos.
Fénétrange este un sat medieval, situat in  regiunea  Lorraine, in Franta, la aproximativ 60 km de
Saarbruecken si la aproximativ 100 km de  Metz. Satul este strabatut de raul Sarre, care curge linistit la vale, susurand vesel sub razele calde ale soarelui de primavara.
In sat domneste linistea. Este o placere sa te plimbi pe strazile inguste, fara sa te izbesti de oamenii grabiti si incruntati si fara sa auzi sunetul surd al motoarelor de masina. Nu, aici e liniste deplina. Incerci sa pasesti cu grija, pentru a nu auzi ecoul  propriilor pasi. Chiar si sunetul discret al aparatului foto pare deranjant in acest peisaj neclintit si linistit.

Dupa ce te obisnuiesti cu linistea, poti incepe sa visezi si sa iti inchipui ce s-a intamplat pe acele strazi si in acele case, cu multe secole in urma. Poti sa iti imaginezi o tanara domnita care suspina dupa iubitul ei, de la inaltimea balconului camerei sale, din castelul intunecat (castelul dateaza din secolul XIV, dar de-a lungul timpului a  suferit diverse modificari).
Poti sa iti inchipui un strajer care isi face rondul de seara prin fata portii de  intrare in sat. Poti sa iti inchipui un duel intre doi cavaleri pe strazile inguste, in miez de noapte. Poti sa iti imaginezi doi indragostiti care s-au casatorit in secret si care se pregatesc sa paraseasca grabiti biserica rece, de piatra (biserica Saint-Remy, construita in stil gotic).

Cate iti poti inchipui...! Mie imi place la nebunie sa imi inchipui astfel de  povesti. Tu ai incercat?
Dupa ce te-ai trezit din visare, poti sa intri in micutul magazin ce comercializeaza miere de brad, care este produsa chiar de catre unul dintre localnici. Nu ai cum sa il ratezi, caci pe fatada magazinului este expusa  o albina  foarteee mare, care parca  te indeamna sa vizitezi magazinul.

Dupa ce ai terminat si cu achizitia de  miere, daca mai vrei sa ramai in acest loc frumos, poti sa servesti o cafea, sau chiar pranzul, daca doresti, la restaurantul din centrul vechi, numit  restaurant  Aux Oubliettes. Este  cochet si  linistit, exact locul de care ai nevoie ca sa te odihnesti si sa mai visezi putin, inainte de  plecare.

Nu pot sa inchei fara a mentiona faptul ca este  pacat sa  vezi cum astfel de locuri frumoase sunt date uitarii si nu sunt  apreciate de  turisti. Chiar si un loc  micut ca  acesta are farmecul sau aparte, trebuie doar sa iti doresti sa il descoperi. Uneori este in regula sa luam o pauza de la atractiile turistice extrem de cunoscute si mediatizate. Atunci putem descoperi o alta fata a calatoritului, una mai linistita, mai calma si plina de mister. Caci locurile turistice de importanta internationala si-au pierdut parca din farmec si din insemnatate. Cand vrei sa urci in Turnul Eiffel, de exemplu, te confrunti, vrand nevrand, cu urmarile neplacute ale notorietii acestui monument: cozile interminabile, orele de asteptare, inghesuiala, imposibilitatea de a face o poza buna, etc. Si uiti sa te mai bucuri cu adevarat de  locul respectiv... Insa intr-un  loc uitat de lume, ca  Fenetrange, ai tot timpul sa faci ce iti doresti: sa te  plimbi, sa  admiri in  tacere, sa faci sute de  poze bune, fara nervi, fara stres, fara galagie, fara zgomotul enervant a sute de aparate  foto. Esti doar tu, cu aparatul tau, hoinarind  liber pe strazile  pustii. Frumos si trist in acelasi timp. Frumos, pentru ca satul e  perfect asa cum e acum, un loc  incremenit  in timp, si  trist, pentru ca  totusi ar  merita ca  mai multa lume sa ii treaca portile si sa  ii descopere farmecul.


Si mi-am facut un prieten

In acest an, satul  Fénétrange  candideaza, alaturi de alte 21 de sate, la  titlul de "Village préféré des Français", editia 2015. Eu ii tin pumnii si sper sa castige, sau cel putin sa  ocupe primele  locuri, caci merita cu adevarat acest lucru.











Locul meu preferat din Fénétrange
Tu ai vizitat satul Fénétrange sau alt satuc mic si vechi de  sute de ani? Daca cunosti astfel de  locuri  frumoase, mi-ar face  placere sa imi povestesti si mie despre ele. Poate o sa le vizitez si eu!

3 comentarii:

  1. Foarte frumos satul! Ador sa vizitez sate medievale si o fac adesea aici la mine in regiune, sau pe unde mai merg. Intotdeauna in calatoriile mele imi place sa includ macar un sat daca se poate. Chiar maine am programata o vizita intr-un sat-gradina in zona :))
    Nu pot sa nu remarc din pozele tale (si am remarcat-o si cat am stat la Metz) cat de diferita este arhitectura si mai ales culoarea fatadelor din Lorraine fata de cea de pe Valea Loarei. Insa ambele au totusi in comun farmecul acela aparte al satelor frantuzesti.

    Ai dreptate referitor la locurile mult prea comerciale, e de preferat sa ne orientam uneori si spre obiective mai putin cunoscute, adesea si ele au multe de oferit. Insa din pacate vacantele sunt intotdeauna prea scurte iar ordinea prioritatilor foarte greu de stabilit...

    RăspundețiȘtergere
  2. O sa ajung si eu pe Valea Loarei si o sa iti cer cateva sfaturi cand se va intampla acest lucru (referitor la locurile mai putin cunoscute). Cat despre ordinea prioritatilor, intr-adevar sunt greu de stabilit. Pentru vizitele de weekend, de obicei ajung sa fac selectia in functie de vreme, caci altfel nu stiu cum le-as alege. As merge in 5 locuri deodata daca as putea :).

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga mea, sper sa citesti mesajul meu. Actualizare a satucului Fenetrange din toamna lui 2017. Locuiesc in acest satuc din 2016, ianuarie, chiar in castelul pe care il admiri. Una este sa vi ca turist, care poate chiar vorbeste limba franceza , si alta este sa vi ca muncitor. Administratorul castelului este un individ, desigur rasist. In primavara cand imi pusesem la geamul de la camera jardiniere de flori si in interiorul camerei un drapel al Romaniei. In secunda doi am fost reclamat la patronul unde lucrez ca de ce am jardiniere la geam si de ce am drapelul Romaniei in camera( stindard parca, in exprimarea lui), ca nu sunt in Romania. Sa iti mai insir? De copii care urla pana la 11 12 noaptea in curtea interioara cand tu esti rupt de oase si pici de somn? Cand tu esti luat la rost pentru orice, inclusiv pentru masina cu numere de Romania? Cand suntem lasati fara tomberoanele in care puneam gunoiul? Vino sa locuiesti, nu ca turist. sarumana si sa ai vizite placute in continuare.

    RăspundețiȘtergere