miercuri, 30 septembrie 2015

Italia, pentru prima oara: drumul si cazarea

Inca de anul trecut m-am gandit ca in 2015 vreau sa merg la mare in Italia si aveam deja in minte doua locuri pe care imi doream sa le vad. Asa ca, anul acesta, dupa ce ne-am razgandit si ne-am sucit de vreo doua ori, am decis sa mergem totusi, in Italia. Bineinteles, am ales una dintre zonele pe care mi le doream, si anume coasta Versilia, din Toscana.

Un apus de soare perfect

Coasta Versilia este scaldata de apele calde ale marii Ligurice si este situata strategic, cel putin din punctul meu de vedere. Noi am ales statiunea Lido di Camaiore, o statiune mai linistita, statiune preferata de familiile italiene, in special. De acolo am avut 30 km pana la Pisa si pana la Lucca, aproximativ 70 km pana la Villa Garzoni si pana la Villa Reale din Marlia si vreo 50 km pana la Cinque Terre, principalul obiectiv vizat de mine. Asa am putut combina plaja si marea cu mici excursii. E drept, vremea a fost mai mult de excursie, decat de plaja, dar banuiesc ca asa este in a treia saptamana din septembrie. Dar sa o luam cu inceputul si iti explic in amanunt ce si cum s-a intamplat.
O scoica  mica: dragoste la prima vedere...

1. Drumul

Din Saarbrucken pana la Lido di Camaiore sunt aproximativ 920 de km daca treci prin Germania si Elvetia sau aproximativ 870 km daca treci prin Franta si Elvetia. Eu am ales prima varianta, deoarece prin Franta as fi platit autostrada si stim cu totii ca autostrazile in Franta nu sunt deloc ieftine. Daca treceam prin Franta probabil as fi platit autostrada, dus - intors, vreo 60 de euro, bani pe care am preferat sa ii dau pe altceva. In Elvetia trebuie sa iti iei neaparat vigneta, care costa 40 euro si este valabila un an calendaristic. Adica, daca o cumperi in septembrie 2015, ca  mine, va fi valabila doar pana in ianuarie 2016, ca sa fim intelesi. Nu exista variante de vigneta pe o saptamana sau pe doua saptamani, asa ca ori o platesti, ori ocolesti Elvetia, caci am mai auzit si versiuni de acest fel. A, si mare atentie, daca  nu ai bani fixi, vei primi restul in franci elvetieni si nu cred ca iti doresti asta, mai ales daca doar tranzitezi Elvetia. Indiferent cum ar fi fost, eu tot alegeam sa trec prin Elvetia, mai ales pentru ca am in plan sa o vizitez in acest an (sper sa si reusesc). Am mai tranzitat Elvetia si acum cativa ani, tot noaptea, ca si acum, asa ca nu iti pot spune cum arata peisajul pe drum. Ceea ce pot sa iti spun este ca sunt o gramada de tuneluri (in care exista restrictie de viteza de 100km/h) si foarte multe lucrari pe drum. Cand am traversat Elvetia in urma cu cativa ani nu erau lucrari la drumuri, probabil pentru ca era iarna. Pana acum, din cate tari am strabatut cu masina in Europa, Elvetia mi s-a parut tara cu cele mai bune drumuri, caci ai impresia ca plutesti pe autostrada.

Prima zi, dupa furtuna: drumul spre mare
 Noi am plecat la 10 seara si a doua zi la 10 dimineata am ajuns la destinatie. Durata drumului depinde de mai multi factori, printre care durata si frecventa pauzelor si frecventa zonelor cu lucrari, in care exista restrictii de viteza. Ce nu mi-a placut la drumul acesta a fost bucata parcursa prin Italia. Am ajuns la concluzia ca italienii conduc mai ciudat si mai agresiv decat romanii. Nici nu stiu exact cum sa explic felul in care conduc...cred ca nu respecta nicio regula in trafic. Am mai auzit de la un italian pe care l-am cunoscut in urma cu ceva vreme ca in Italia se conduce agresiv si fara reguli, fapt confirmat de niste prieteni care au mers in Italia cu putin timp inaintea noastra. Dar nu am crezut ca este chiar asa, pana nu am vazut cu ochii mei. In concluzie, eu nu am pus mana pe volan in Italia. De la depasiri prin parcare sau pe banda de urgenta, nesemnalizat, manevre bruste, claxoane, flash-uri, pana la trecut pe rosu (pur si simplu, dupa ce toata lumea a  oprit la semafor) sau mers pe contrasens, le-am vazut pe toate. Toateee deoadata, sau intr-un timp relativ scurt, de cateva minute (si nu exagerez, crede-ma). In Italia se plateste autostrada si, ca la vecinii francezi, este destul de scumpa: pentru aproximativ 300 km am platit cam 30 de euro (de la intrarea in Italia, in apropierea lacului Como si pana la Lido di Camaiore).
 In fine, lasand la o parte socul meu (si al altora) cu privire la condusul in Italia, iti mai spun ca la Pisa si la Florenta exista aeroport, asa ca daca nu vrei sa mergi cu masina, ai varianta mai rapida si mai ieftina a  avionului. De pe  Frankfurt Hahn opereaza zboruri low cost in acea directie, lucru valabil si din alte tari din Europa.
Lido di Camaiore

Si valorificam peisajul de dupa furtuna:)
2. Statiunea (detalii despre cazare, parcare, plaja...)

Dupa cum am precizat si mai sus, am ales statiunea Lido di Camaiore, de pe Coasta Versilia din Toscana. Statiunea este frumoasa, deoarece ai vedere atat catre mare, cat si catre Alpii Apuani, care isi inalta catre cer crestele ascutite, la cativa kilometri de coasta. Se pare ca statiunea este foarte faimoasa printre italieni, deoarece aici si-au petrecut vacantele multe nume importante, cum ar fi Giacomo Puccini (compozitorul italian de muzica de opera, originar din Lucca) si Benito Mussolini (conducatorul fascist al Italiei intre 1922 si 1943). Statiunea face parte dintr-un sir de statiuni lipite una de cealalta, cu plaje largi si nisip foarte fin. Am ales aceasta statiune deoarece aici am gasit un hotel situat chiar pe faleza, lucru care ne-a convenit. Ceea ce  nu mi-a placut in legatura cu hotelul a fost faptul ca nu avea parcare proprie. Exista parcare pe marginea drumului, in fata  hotelului, dar atat. In rest totul a fost in regula: hotelul e curat si linistit, iar mancarea e buna (cel putin la micul dejun, pe care noi l-am avut inclus in pret).
Cum nu a  fost aglomerat, locuri de parcare am gasit mereu, insa daca ar fi fost in sezon, parcarea ar fi fost o adevarata problema. Referitor la parcare, pot sa iti mai spun ca locurile de parcare marcate cu albastru se plateau, iar cele marcate cu alb erau gratuite. Locurile gratuite se gaseau pe strazile laterale, insa a  fost destul de dificil sa prindem un astfel de loc, asa ca nu prea ne-am batut capul cu acest aspect. Parcarea cu plata este destul de scumpa, zic eu: 8 euro pe zi, de la 8.00 dimineata pana la 4.00 noaptea. Bizar ales orarul de taxare, dar in fine... Plus ca nu exista tarife pe saptamana, mai avantajoase, avand in vedere ca majoritatea care vin acolo, vin in concediu si stau minim o saptamana. Dar asta e  doar parerea mea...
Faleza, marginita pe stanga de stabilimenti balneari si pe dreapta de pista de biciclete

Apus in culori fantastice

Cat priveste statiunea, aceasta este destul de mica, deoarece o poti parcurge dintr-un capat in altul intr-un timp destul de scurt. Lido di Camaiore se poate lauda insa cu 4 km de plaje cu nisip, plaje care arboreaza cu mandrie Blue Flag (un premiu internaţional pentru ecologie şi prezervarea mediului, care se acordă plajelor şi porturilor de agrement, şi garantează prezervarea mediului, mare şi plajă curată, o bună amenajare şi servicii de înaltă calitate). Faleza este larga si include o pista pentru biciclete, iar punctul central de interes al falezei este digul Bellavista Vittoria, de unde poti admira niste apusuri de soare superbe, in timp ce savurezi un latte macchiato delicios (noi asa am facut si a fost extraordinar). Pe faleza gasesti o multitudine de "stabilimenti balneari", un fel de localuri care detin armata de sezlonguri de pe plaja si care iti ofera toate facilitatile, cum ar fi dusuri, toalete, bar-restaurant, eventual piscina, locuri de joaca pentru copii, etc. Toata plaja este ticsita cu sezlonguri apartinand acestor "stabilimenti balneari", asa ca, daca esti fan al sistemului "prosopul pe nisip", niciuna dintre statiunile de pe coasta Versilia nu este pentru tine. In schimb, daca esti amator de sezlonguri, locul asta va fi ca un mic paradis pentru tine. Mie imi place si prima varianta si a  doua, in functie de plaja si de cat de aglomerata este. Noi am prins preturi bune, pentru aceasta zona, la sezlonguri, avand in vedere ca era deja extrasezon: 20 sau 15 euro pentru 2 sezlonguri cu umbrela, pentru o zi intreaga (asta in conditiile in care am inteles ca in sezon, in statiunea alaturata, Viareggio, sezlongurile si umbrela se inchiriaza cu 40 euro pe zi). Acum stiu ca o sa  spui ca trebuie sa existe si plaja publica in statiunea aceasta. Si asa este, chiar exista o portiune ingusta de plaja publica, unde nu trebuie sa platesti nimic si iti poti aseza linistit prosopul. Repet, in extrasezon, poti sa stai oriunde, caci ai loc si nu mai are importanta, dar in sezon, cred ca este bataie pe locuri, atat in zonele private, cat si in cele publice.
Digul Bellavista Vittoria, iar pe fundal, Alpii Apuani

Valurile acestea superbe m-au fascinat, asa ca, urmeaza o mini serie de poze cu valuri :))obsesii, obsesii!!!!

Personajul din imagine este o "ea" si i-a intrecut in maiestrie pe baieti:)))

Aceeasi "ea", intr-un decor de vis: valuri involburate, cladiri scaldate in razele calde ale soarelui si Alpii Apuani, pe  fundal

Lido di Camaiore nu este o statiune renumita pentru viata de noapte. Daca cauti asa ceva, alege Viareggio, statiunea vecina. Lido di Camaiore este, dupa cate am inteles, o statiune pentru familiile italiene si pentru turistii germani, in general. In consecinta, in restaurante vei gasi meniul scris in italiana, engleza si germana. Apropo de restaurante, mancare buna, autentica si mai ieftina gasesti in osterii si trattorii, si nicidecum in restaurantele clasice. Dar mai multe despre gastronomia locala o sa iti povestesc intr-un articol separat, la  finalul seriei de articole despre vacanta in Italia.
Alt aspect de retinut despre Lido di Camaiore este faptul ca in afara de zona falezei, nu exista alta zona in care sa gasesti concentrate restaurante, pizzerii, osterii, trattorii (sau nu am gasit-o noi). Noi am descoperit o singura osterie pe faleza si m-am suparat tare, caci eu voiam mancare adevarata:))). Concluzia este ca, daca vrei cu tot dinadinsul sa iti alegi coasta Versilia pentru vacanta ta de vara, dar vrei sa mananci mancare tipica si nu comerciala, alege orice alta statiune in afara de Lido di Camaiore. Lido di Camaiore este frumoasa, linistita, are localuri dragute, dar parca prea comerciale. Eu imi doream altceva la capitolul gastronomic, asa ca am fost putin dezamagita. Dar iti povestesc despre bucataria italiana in alt articol, dupa cum am promis.

Acum sa vorbim despre vreme: a fost a  treia saptamana din septembrie si am ajuns la destinatie pe ploaie. O ploaie torentiala, calda, de vara. Riscul meseriei, ce sa spun. Daca a plouat putin in prima zi de dimineata, in restul zilelor a fost cald si foarte cald, temperaturile fiind cuprinse intre 24 si 30 de grade. Nu s-a putut face plaja in toate zilele, pentru ca au fost nori albi si pufosi pe cer, insa a fost foarte cald. Cat priveste apa marii, aceasta a  fost curata si potrivita pentru baie, lucru care m-a  bucurat mult (am avut emotii ca apa va fi rece). Marea a  fost destul de involburata (nu stiu daca din cauza furtunii din prima zi sau asa o fi de obicei...), caci curentul era destul de puternic, iar valurile manioase biciuiau tarmul nisipos. Din cauza valurilor mari nu a  prea fost rost de inotat, dar de balaceala tot am avut parte:). Plus ca marea a fost excelenta pentru amatorii de surf, insa noi nu intram in aceasta categorie, din pacate. Poate pe viitor...
Per ansamblu, mi-a placut statiunea, hotelul, plaja si marea. Am vazut niste apusuri frumoase si niste valuri de vis, care mi-au adus aminte de copilarie si de Marea Neagra. Mi-a placut nisipul fin si plaja curata. Mi-a placut mirosul de mare si linistea. Gata, oficial, vreau inapoi....!!!!!!
Nu mi-a placut faptul ca nu am avut parcare la hotel (dar peste asta pot trece, caci eu am ales hotelul) si faptul ca am fost doar eu si sotul. Este ultima data cand mai merg doar eu si sotul in vacanta, caci nu este la fel de amuzant ca atunci cand esti intr-un grup (si nici nu poti gusta la fel de multe feluri de mancare - asta era de fapt problema, te-ai prins, nu:)))?).

Cam asta am vrut sa iti povestesc si sa iti arat despre statiunea Lido di Camaiore. In continuare o sa scriu cateva articole cu locurile pe care le-am vazut in Italia in aceasta vacanta: gradinile Vilei Garzoni, gradinile Vilei Reale, Lucca, Cinque Terre si Pisa. Plus un articol despre gastronomia italiana si bonus, un articol despre un loc frumos din Romania (premiera, caci e primul articol de pe blog despre un loc din Romania).
Big  love!!!!!

1. Sa va fie de bine vacanta si la cat mai multe in minunata Italie! Daca avantajele si inconvenientele au dat cu plus la final inseamna ca a fost o calatorie reusita.
    Eu am o alta filozofie despre vacanta de vara, genul asta de statiuni nu prea ma atrag, decat cel mult pentru plimbare. La fel, nu ma mai atrag de la o vreme nici vacantele cu prietenii, cand unul vrea una, altul vrea alta, parca ne simtim mai bine in trei, noi doi si Azorel :)). In schimb in Toscana imi doresc sa ma intorc candva, am vizitat doar Florenta si Pisa anul trecut, m-ar tenta Luca, Siena, plus o incursiune in Toscana rurala cu popasuri prin sate si pe la renumitele ei crame. Acum am mai descoperit si o alta parte interesanta a Toscanei, insula Elba. N-arata rau deloc.
    Sunt curioasa despre impresiile tale referitoare la Cinque Terre.

1. Multumim frumos si sper ca si la voi a fost ok totul! A iesit cu plus la final, inconvenientele au fost insignifiante pana la urma. Eu inca nu m-am decis ce fel de statiuni imi plac, momentan ma atrag si cele mai aglomerate si cele mai linistite. Dar stiu sigur ca singuri nu vreau sa mai mergem, cel putin o perioada.:). Pe viitor si eu imi doresc sa mai vizitez si alte zone din Italia, mai ales Toscana rurala, ca si tine, plus altele cateva pe care le mai am pe lista. Am vazut si eu ca Elba arata superb si ma tenteaza si pe mine. De fapt, ce nu ma tenteaza la Italia...? Insa la anul luam o pauza de Italia, cel putin in principiu...Acum vedem noi ce va iesi, caci stii tu cum e cu planurile de acasa...Pana una alta, deja planuiesc vacanta de revelion, sper doar sa reusesc sa merg acolo unde imi doresc:). Cat despre Cinque Terre, o sa mai ai putin de asteptat, pentru ca mai am de scris patru articole pana ajung sa povestesc despre sate. Oricum, atat pot sa iti zic de pe acum: au fost extraordinare!

2. Frumos loc, doar ca valurile sunt cam mari pentru gustul meu...cu toate ca arata foarte bine in poze. Ma bucur ca ai prins vreme buna si ca s-a putut face si baie in mare. Astept cu nerabdare urmatoarele tale articole despre Italia.

1. Sa stii ca si pentru mine au fost mari valurile. Nu am putut inota, dar a fost distractiv sa ne luptam cu ele. Si noi ne-am bucurat de vremea buna, chiar nu m-am asteptat sa fie atat de frumos. Timp de doua saptamani inainte de plecare am verificat prognoza meteo zilnic:))!

3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

4. bine ai (re)venit. in primavara am fost si eu in toscana (cu plecarea din linz)...iar marea am vazut-o la fallonica (nu atat de zbuciumata ca in pozele tale) cca 70 de km in sudul pisei. impresiile de calatorie sunt faine pozele deasemeni; astept sa povestesti despre gastronomia din regiune. eu am numai lucruri bune de spus :) o seara buna!

1. Multumesc, si eu ma bucur ca am revenit. A fost revigoranta pauza, dar e bine sa scriu din nou:). Cat priveste bucataria locala, imi pare rau ca nu am putut gusta mai multe, parca au fost prea putine zile (si stomacul meu parca prea mic:))). Cu toate acestea, inainte de plecare m-am documentat fooarte bine la acest capitol, asa ca o scriu un articol mixt, in care o sa povestesc atat despre ce am gustat eu acolo, cat si despre preparatele specifice regiunii pe care nu am ajuns sa le incerc (dar nu e nimic, mai este timp, iar eu in Italia tot mai merg). Sunt curioasa si despre parerea ta despre acest subiect, dar sa lasam discutia aceasta pentru articolul aferent. O zi frumoasa iti doresc!