marți, 30 iunie 2015

Liège sau cum te poate surprinde Belgia

Prima mea intalnire cu Belgia s-a produs din greseala... Stii cum e atunci cand planuiesti sa ajungi undeva si pe drum te razgandesti si ajungi in cu totul alt loc? Ei bine, asa am patit eu cu Belgia. Trebuia sa ajung in Olanda, dar pana la urma am aterizat in Belgia. Unde in Belgia? Tocmai la Liège. De ce Liège? Ti-am spus mai sus: din greseala! Sau din intamplare, prost noroc, cum vrei tu. Poate  vorba romaneasca: "socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ" merge mai bine in aceasta situatie. Ideea e ca aveam pe lista orasul Liège, doar ca  nu pentru acea zi...
Asaaa, si am ajuns la Liège! Nu stii ce e cu Liège-ul? Pai o sa afli imediat, daca citesti in continuare acest articol.
Primaria

Ma bucur extraordinar de mult ca am ajuns in Liège, caci orasul e  incredibil, iti spun sincer! Am parcat masina in Opera park, parcarea subterana de langa Opera Regala a Walloniei. Cladirea Operei este impunatoare, dar cum altfel putea sa fie, avand in vedere ca este opera "regala"? Din squar-ul in care se afla Opera am inceput plimbarea prin centrul vechi, sau le quartier du Carré”, cum este el numit aici.

Nu cred ca exista vreo directie anume de urmat in acest oras. Te orientezi foarte usor la fata locului, mai ales daca decizi sa ramai in zona centrala. Bineinteles ca depinde si de locurile pe care vrei sa le vizitezi, dar cum noi nu aveam o lista anume, ne-am bazat mai mult pe intuitie. De la Opera, ne-am indreptat spre Piata Saint Lambert, un squar imens, in centrul caruia troneaza un platou asimetric, cu trepte. De o parte a pietei gasesti imensa cladire a Palatului Printilor Episcopi, iar de cealalta parte, Galeriile St. Lambert (un centru comercial situat intr-o cladire veche).

Galeriile St. Lambert
 De pe platoul central ai o vedere panoramica asupra intregii piete. In aceasta  piata, ca in tot Liège-ul, de altfel, toate  cladirile au o nuanta cenusie, ca si cum tocmai ar fi plouat peste ele. Un peisaj cam sumbru, ai sa spui, dar te  asigur ca acest lucru este  compensat prin altele. Unul din ele ar fi multitudinea de terase si restaurante, care impanzesc efectiv  tot centrul vechi. Centru vechi, care, apropo, este  imens. In Liège gasesti toate tipurile de restaurante posibile: cu specific belgian, spaniol, mexican, asiatic, italian, chiar si romanesc. Daca iti spun ca am vazut si un restaurant romanesc, ma crezi? De curiozitate ne-am apropiat ca sa  vedem ce preturi au si ne-a sarit in ochi unul singur: traditionalii mici romanesti: 4 bucati cu 12 euro. Mda... Insa  lasand  pretul micilor la  o parte, sa stii ca  mancarea in Liège, cel putin in zona centrala, este destul de scumpa, pretul unui singur fel incepand de pe la 15  euro. Este un pret mediu de plecare, pe care l-am vazut la majoritatea restaurantelor din centrul vechi. Insa  nu este  obligatoriu sa  mananci in  centrul vechi, nu? Poti in  schimb sa  servesti o bere, o inghetata sau o  clatita la  una  dintre numeroasele  terase.

Palatul Printilor Episcopi
Plecand din piata Saint Lambert, am ajuns in Place du Marché, unde am trecut pe langa cladirea primariei (numita in trecut La Violette), in fata careia se afla Le Perron, simbolul justiţiei împărţite de prinţul-episcop al Liège-ului, unde, in  trecut, se  tineau judecati si se  promulgau  legi. In varful monumentului se afla statuile celor trei Gratii, care sustin un con de pin.

Primaria
Le Perron


Le Perron - detaliu
 In celalalt capat al acestei mici piatete impanzite cu localuri, o sa mai gasesti o fantana frumos sculptata, Fontaine de la Tradition, care  dateaza din 1719. Pe una dintre fatetele fantanii vei gasi basorelieful in bronz Les Marionnettes, care a  fost adaugat in anul 1930, alaturi de alte doua placi de  bronz. Toate prezinta aspecte ale vietii orasului Liège din epoca respectiva.
Fontaine de la Tradition

Les Marionnettes

Apoi ne-am pierdut prin labirintul de  stradute pietruite, cu case vechi, etajate, cu felinare din  fier forjat de care atarna  ghivece cu flori colorate, menite sa faca zidurile reci de  piatra sa  zambeasca. Din loc in loc, mai gasesti o taverna, o braserie sau un bar cu tapas.


Contrar asteptarilor mele, Liège-ul este un oras turistic, asa ca este plin de straini. Grupuri mai mari sau mai mici, toate misuna pe stradutele inguste, insetati de cunoastere. Asadar, Belgia nu inseamna doar Bruxelles sau Bruges, asa cum au multi tendinta sa creada. Belgia inseamna si Liège. Nu este vorba despre a vedea ceva anume aici, ci este vorba despre a cunoaste spiritul orasului. Si crede-ma, orasul acesta stie sa traiasca. Plimba-te pe strazile lui vechi si o sa vezi ca am dreptate.
Eu am gasit doua lucruri care mi-au placut enorm aici: o straduta extraordinar de ingusta si muzica. Nici nu era sa vad straduta despre care iti povestesc, daca nu vedeam o persoana iesind de acolo. Initial, am crezut ca este o intrare intr-una dintre cladiri, dar cand m-am apropiat, am constatat ca este o straduta, foarte ingusta si foarte lunga.

 Apoi este muzica. Muzica de strada, live, pe stradutele vechi si inghesuite, suna extraordinar de bine. Daca nu ma crezi, uite aici un scurt video. Spre sfarsitul video-ului, o sa vezi pe balconul de deasupra cantaretilor, doua fete, infofolite in cearceafuri, care ascultau concertul. Mi-ar place si mie sa pot asculta dintr-un astfel de loc muzica live. Pe langa muzica de strada, in cateva dintre numeroasele piatete din centrul vechi, am putut asculta si muzica de fanfara si muzica clasica. Un amalgam de stiluri, dupa cum vezi.
 

Tot plimbandu-ne, am descoperit si apa curgatoare care traverseaza acest oras frumos. Fluviul se numeste Meuse si se poate mandri cu numeroase poduri care ii infrumuseteaza traseul intortocheat. Mie imi plac apele curgatoare in orase, dar cand e noros afara, sau daca ploua, mi se pare ca locul respectiv e mai trist si mai sumbru. De fiecare data cand  vad o apa curgatoare pe o astfel de vreme, imi vine in minte poezia Lacustra de Bacovia. Nu stiu de ce, dar cu ea asociez vremea mohorata. Insa asta nu ne-a impiedicat sa ne aratam dragostea pentru acest oras frumos, caci pana la urma, vremea nu are cum sa il schimbe.

Concluzia mea este ca Liège este un oras batran, a carui inima va ramane vesnic tanara. Este un oras plin de viata, de zambete, muzica si oameni frumosi si boemi. Merita sa vii aici macar pentru a simti pulsul orasului. Stiu ca la  Bruxelles te-ai dus pentru ca e  must see-ul tau din Belgia, iar la Bruges te-ai dus pentru ca e pitoresc. Du-te si la Liège, dar pentru viata de aici. Nu o sa fii dezamagit. Si sa imi spui si mie daca ti-a placut!

Tie iti place  muzica de strada?
Daca ai vizitat Liège-ul, spune-mi ce as mai putea vedea data viitoare cand voi merge acolo!

4 comentarii:

  1. Pare un oras interesant. Sa stii ca ai dreptate ca merita vizitat. Insa pana la articolul tau nu m-am gandit sa merg acolo daca vizitez Belgia. Dar acum e pe lista!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pana sa ajung acolo nici eu nu m-am gandit prea mult la acest loc. Era un oras in Belgia si atat. Dar acum ca l-am vazut, imi doresc sa revin si sa il explorez mai in amanunt!

      Ștergere
  2. Oooo, stradute "sfoara"! Ca in Brasov. Cred ca majoritatea oraselor vechi au genul asta de stradute foarte inguste. Muzica de strada imi place, dar nu ma opresc chiar tot timpul sa o ascult. Doar daca e o melodie care chiar imi place.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca stradutele astea inguste, enigmatice, au un farmec aparte, care fac un oras mai romantic. De asemenea te fac sa iti doresti sa le explorezi pe toate si sa le afli povestile. Cel putin eu asa simt.

    RăspundețiȘtergere