vineri, 21 august 2015

Castelul Versailles (I): informatii practice

De astazi incep sa iti povestesc despre castelul Versailles, castel pe care l-am vizitat recent si care m-a impresionat enorm. Am fost atat de bucuroasa ca am putut vedea in amanunt un loc despre care am tot citit, mai ales in copilaria mea. Mi s-a parut extraordinar faptul ca am putut sa vad exact locurile in care au locuit si si-au petrecut timpul regi si regine al caror nume si domnii imi erau familiare deja. De fapt, dinastia Bourbon (sub a carei domnie Versailles-ul a ajuns locul grandios care este astazi) este preferata mea, alaturi de dinastia Valois. Dar chiar si daca nu esti un fan al istoriei franceze, eu tot cred ca merita sa vizitezi castelul Versailles, pentru ca este o constructie impunatoare, care sta drept marturie a maretiei franceze, de secole intregi. 
In acest articol o sa iti vorbesc putin despre biletele de intrare, parcare si experienta mea cu intrarea in castel, iar despre castelul in sine si despre gradini o sa iti povestesc in trei articole distincte.
" À toutes les gloires de la France!" - textul a  fost adaugat pe cladire atunci cand Versailles-ul a devenit  muzeu


I. Biletele de intrare

La acest capitol ai mai multe variante, in functie de ceea ce doresti sa vezi si de timpul pe care il ai la dispozitie. Poti opta intre:
 1. Passport - care include castelul, Gradinile muzicale, Palatele Trianon (cu Marele si Micul Trianon) si Domeniile reginei Marie Antoinette. Cu biletul acesta poti vizita efectiv tot ce iti poate oferi Versailles-ul. Acest tip de bilet complex costa 25 euro si este potrivit pentru tine daca vrei sa petreci o intreaga zi acolo. In pretul biletului este inclus si un ghid audio. Daca doresti sa aloci doua zile acestui obiectiv, sa stii ca exista o varianta a Passport-ului si pentru doua zile. Mai multe detalii referitoare la preturi gasesti pe site-ul oficial al castelului.

2. Biletul pentru Castel (Palace Tickets)- acest pachet iti ofera posibilitatea de a vizita doar interiorul castelului, fara gradini si fara Trianon. Biletul costa 15 euro si are inclus in pret un ghid audio.

3. Palatele Trianon si Domeniul Mariei Antoaneta ( Palaces of Trianon and Marie- Antoinette's Estate Tickets) - dupa cum le spune si numele, acest tip de bilet va ofera posibilitatea de a vizita doar palatele Trianon si domeniul Mariei Antoaneta. In acest caz, nu o sa vizitati castelul Versailles propriu zis, si nici gradinile acestuia. Pretul biletului este de 10 euro si il puteti cumpara, la fata locului, doar de la Castelul Trianon. Deci trebuie sa mergeti direct la intrarea in acest castel individual, pentru ca in Castelul Versailles nu se vand aceste bilete. Referitor la orele de deschidere a castelelor Trianon, iti pot spune ca abia la ora 12.00 se deschide Marele Trianon.

4. Grand Eaux Musicales- bilet care va  permite sa vizitati doar gradinile, pentru pretul de 9 euro. Mare atentie, pentru ca  puteti vizita gradinile doar in zilele de sambata, duminica si marti (din acest motiv acestea sunt cele mai aglomerate zile la Versailles), din martie pana in noiembrie. Cel mai bine este sa verifici datele si zilele exacte pe site-ul lor, atunci cand iti planifici excursia la Versailles.

5. Jardins Muzicaux - pentru pretul de 8 euro poti vizita doar aceste gradini. Din nou, mare atentie, pentru ca se viziteaza doar in zilele de marti, in anumite date.

Noi am ales Passport-ul valabil pentru o zi intreaga si sincer tot nu am reusit sa vedem tot in cele 6 ore pe care le-am petrecut acolo. Cred ca cea mai buna varianta este sa petreci acolo o zi intreaga, dar chiar pana la ora de inchidere, sau sa iti iei un  bilet pentru doua zile.
Poarta de intrare in castel
II. Intrarea in castel

Noi am decis sa plecam la Paris in ultimul moment, iar pana sambata seara inca  nu stiam ce vom face in ziua de duminica. Adica nu stiam daca vrem sa mai vedem ceva in Paris sau sa mergem la Versailles. Abia sambata am decis sa mergem la Versailles duminica, asa ca nu am luat biletele de pe internet, ci de la fata locului.

Am ajuns la castel chiar la ora 9.00, desi intentionasem sa ajungem mai devreme (probleme cu GPS-ul care nu era actualizat). Am parcat masina chiar in parcarea castelului, destul de aproape de intrare, pentru ca ploua marunt cand am ajuns noi. Ploaia a  incetat ulterior, spre bucuria noastra. La ora aceea parcarea nu era foarte aglomerata, poate pentru ca putina lume viziteaza individual castelul. Majoritatea vin in grupuri organizate, cu autocarele si se aseaza la coada imensa care se formeaza incet, dar sigur.
Coada la intrare era enorma cand am ajuns noi, asa ca am pacalit putin si ne-am strecurat pe langa coloana, pana am ajuns in apropierea barierelor, unde ne-am oprit in spatele unui grup de chinezi, al caror ghid a observat ce am vrut sa facem si ne-a atentionat sa nu mai inaintam. Oricum era bine, caci ajunsesem destul de in fata. Daca cumva vrei sa faci ca mine, ai grija sa nu mergi pana la bariere, ci sa te opresti mai in spate, altfel risti sa te depisteze agentul de paza si sa te trimita la capatul cozii. Dar tu vei fi un turist constiincios si o sa mergi acolo de dimineata, cu biletele cumparate de pe internet, asa-i?


Jumatate din coada la intrarea in castel...
Asaaa...si inaintam noi cu restul lumii si ajungem la intrarea propriu zisa, unde, ne inchipuiam noi, se vand si biletele. Cand colo, surpriza: acolo era doar intrarea, biletele, pentru cei care viziteaza individual, se cumpara din alta cladire... Mda...soc si panica... Dar problema s-a rezolvat repede, pentru ca  agentul de paza ne-a dat un priority pass si am fugit sa cumparam biletele. Acum, ca sa eviti sa faci prostia pe care am facut-o eu, in cazul in care vrei sa iti cumperi biletele fix de acolo, trebuie sa mergi in cladirea din stanga (cum stai cu fata la castel), chiar imediat dupa ce intri in prima curte. O sa o gasesti usor, pentru ca scrie MARE, atentie, da, scrie mareeee, pe un fond galben, BILETE. Dar asta e pentru cei care stiu sa citeasca, nu pentru mine, se pare. Am fugit bineinteles pana in cladirea respectiva, unde am trecut prima data pe la informatii si am cerut o harta, dupa care am reusit, in aproximativ 20 de minute, sa cumpar biletele. 
Acum, eu am avut o dilema acolo: daca iti luai bilet individual de acolo, puteai intra in castel tot pe acolo, fara sa mai stai, la coada imensa de afara. Noi cum am avut priority pass-ul, ne-am intors la intrarea unde statea lumea la coada si dupa ce am aratat pass-ul, am trecut in fata si am intrat imediat. In concluzie, nu stiu cum e mai bine sa procedezi, pentru ca nu am inteles exact cum e  treaba cu intratul: grupurile intrau clar pe intrarea la care se statea la coada; cei care vizitau individual puteau intra prin cladirea de unde se cumparau bilete, dar si pe la intrarea principala, daca aveau bilet cumparat de pe internet (cred). Nu stiu daca se poate intra cu biletul de pe internet prin cladirea de unde se cumpara biletele. Chiar as fi curioasa sa aflu, in caz ca stie cineva.
Mai trebuie sa va spun ca, in cladirea in care se cumpara biletele, puteti plati si cu cardul, la automatele speciale care se afla intr-o zona separata. Din cand in cand, o doamna draguta o sa anunte acest lucru in franceza si in engleza. Mi s-a parut buna ideea, pentru ca asa s-a mai scurtat coada. 
Dupa ce reusesti sa intri in castel, indiferent cum, iti va fi verificata geanta, asa ca ai grija ce fel de obiecte, mai mult sau mai putin amenintatoare, ai pe acolo. Plus, daca cumva ai vreo umbrela mare (cum am avut noi), trebuie sa o lasi la intrare. Vei primi un tichet, cu care vei putea sa o recuperezi la finalul vizitei. Sa nu uiti sa iti recuperezi umbrela cand pleci!!! Noi era cat pe ce sa uitam.
Bun, acum ca ai trecut de cumparatul biletelor si de controale, poti sa incepi sa te relaxezi. Ajuns in curtea interioara a castelului, trebuie sa treci in aripa opusa, de unde incepe turul castelului si de unde poti lua si ghidul audio pe care il ai inclus in pret, daca doresti. Doar ca acolo iar trebuie sa stai la coada. Dar nu e  o coada la fel de mare, din fericire. Daca nu vrei ghidul audio, poti intra direct in castel si poti incepe turul acestuia. 
Te previn inca de pe acum, ca nici aici nu vei scapa de aglomeratie. De fapt, cred ca interiorul castelului este cea mai aglomerata, sufocanta (si la propriu si la figurat) si claustrofobica parte din toata afacerea asta. Si pare a fi un paradox, cand te gandesti ca incaperile respective sunt foarteee inalte si foarteeee mari. Dar este atata lume, incat nu ai cum sa eviti inevitabilul, ca sa spun asa. Vei primi cate un cot in coaste sistematic, vei fi calcat pe picioare, impins, tras, inghesuit, apostrofat de paznici. Apropo, daca ai un selfie - stick la tine, in geanta cu el, caci in interiorul castelului nu ai voie sa il folosesti, nici macar ca si suport pentru telefon. Acest lucru este valabil si pentru Marele Trianon si Micul Trianon. Aaa, si era sa uit: este aproape imposibil sa faci o poza in care sa nu prinzi vreo 100 de persoane, in cele mai ciudate pozitii. Eu am facut o gramada de poze la tavane (singurele locuri in care nu aveam cum sa prind si alte persoane in poza), noroc ca sunt atat de frumos decorate.
Curtea interioara

III. Parcarea 

Castelul are o parcare proprie, cu plata, loc in care noi am lasat masina. Probabil ca se poate parca gratuit altundeva, insa eu nu am avut vreme sa stau sa  cercetez si aceasta problema. Plus ca ploua si era tarziu, asa ca am preferat sa parcam cat mai aproape posibil. Parcarea pe aproximativ 6 ore a  costat 19 euro, asa ca, daca ai alta varianta, nu te grabesti si nu ploua, poti sa o cauti. 
Daca vizitezi doar castelele Trianon, poti sa lasi masina chiar in fata acestor castele, deoarece exista locuri de parcare si acolo. Nu stiu daca sunt cu plata sau nu.

IV. Mancarea

La  capitolul acesta ai de ales: fie mananci in restaurantele din gradini, fie iti aduci cele necesare pentru un  mini picnic pe o banca de marmura in  gradini. Noi nu am ales nici una dintre variante, pentru ca am mancat dupa ce am plecat de la castel. Bineinteles, totul depinde de preferintele fiecaruia si de timpul pe care alegi sa il petreci aici.

Cat am  vizitat castelul ne-am tot gandit ca poate spre pranz coada incepe sa scada si ca, poate e mai bine sa vizitezi prima data gradinile si apoi interioarele. Insa cand am iesit, pe la ora 15.00 si am vazut coada imensa, ne-am dat seama ca cel mai bine este sa fii de dimineata acolo. 
O parte din coada de la intrare, la ora 15.00

Daca vrei sa vizitezi doar gradinile, poti intra prin partea dreapta (cum stai cu fata la castel) si ajungi direct in gradini, de unde cred ca poti cumpara si biletele, cred. Dar cel mai bine ar fi sa le cumperi din cladirea din stanga (cum stai cu fata la castel), sau de pe internet. Daca cumva ai ajuns in curtea interioara a  castelului, poti ajunge la gradini si pe acolo, intrarea facandu-se pe langa intrarea in castelul propriu zis. Totul este marcat foarte bine, nu ai cum sa te pierzi, iar daca nu stii ceva, exista personal pe care sa il intrebi.

Referitor la bilete, iti recomand sa nu le arunci odata ce ai intrat, pentru ca se poate sa ti se ceara sa le prezinti, mai ales cand ai cumparat bilete combinate: noi le-am aratat cand am intrat in gradini, cand am iesit din gradini, cand am intrat in Marele Trianon, in Micul Trianon si cand ne-am intors in gradini.

Pff....si cam atat pe ziua de azi. Sper sa te ajute ce am scris eu aici. Am specificat clar care sunt lucrurile care mi s-au intamplat mie si care sunt lucrurile de care nu sunt sigura, pentru ca nu le-am trait. Ti-am povestit experienta mea personala, care poate sa te ajute sau nu... Daca exista alte variante mai bune (referitor la parcare, intrarea in castel sau alte amanunte), as fi bucuroasa sa le impartasesti cu mine.

Initial am crezut ca  pot cuprinde in acest prim articol si vizitarea propriu zisa a interiorului, dar lucrurile au luat-o in alta directie, asa ca, despre vizita interiorului, despre gradini si despre castelele Trianon o sa iti povestesc in urmatoarele articole.

Nimeni nu a acordat mare atentie curtii interioare...deh, toti se grabeau sa inceapa turul interiorului...

4 comentarii:

  1. Foarte folositoare informatii! Dar parcarea costa enorm, parerea mea. Daca nu m-as grabi, nu as parca acolo.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur daca te ajuta ce am scris eu aici! Intr-adevar, parcarea acolo e cam scumpa. Noi am platit la Versailles mai mult decat am platit pentru o zi in Paris. Daca o sa mai merg, cu siguranta nu mai parchez acolo.

      Ștergere
  2. Oau, cate informatii!!! Folositoare si binevenite, multumesc frumos. Desi am fost la Paris, de Versailles nu am mai avut timp si sincer, regret enorm. Imi doresc sa ajung acolo cu proxima ocazie. Numai bine, ma documentez din articolele tale!

    RăspundețiȘtergere
  3. Iti doresc sa ajungi acolo cat mai curand, pentru ca este un loc pe care trebuie sa il vezi macar o data in viata! Ma bucur daca te inspira articolele mele:)!

    RăspundețiȘtergere